Ontdek onze betrokkenheid bij jouw welzijn!

Bij Scouting Ossendrecht staat plezier voorop. We streven ernaar om voor iedereen een geweldige en leerzame vrijetijdsbesteding te bieden. Ons doel is om elke scout, of je nu jeugdlid, ouder of vrijwilliger bent, een gevoel van thuiskomen en veiligheid te geven. Maar soms kunnen er situaties zijn waarover je liever vertrouwelijk wilt praten met iemand. Daarvoor hebben we binnen onze Scoutinggroep een speciale vertrouwenspersoon in het leven geroepen.

Wat doet de vertrouwenspersoon eigenlijk?
De vertrouwenspersoon staat klaar voor een gesprek en advies als je het lastig vindt om bepaalde zaken direct met anderen te delen. Het kan gaan over allerlei onderwerpen, zoals pesten, alcohol, drugs, geweld of ongewenste situaties. Maar ook als je andere uitdagingen hebt met betrekking tot het scoutingleven, zoals financiële hindernissen waardoor je misschien een kamp moet missen.

Vertrouwelijkheid is key! Je kunt erop vertrouwen dat alles wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt, volledig vertrouwelijk wordt behandeld. Niemand anders hoeft te weten wat er is besproken, tenzij jij dat samen met de vertrouwenspersoon beslist. Alleen in gevallen van strafbare feiten kan er, in overleg met jou, contact worden opgenomen met het bestuur en de juiste autoriteiten.

De vertrouwenspersoon helpt je op weg naar een oplossing. Dit kan inhouden dat er een gesprek plaatsvindt met de leiding of het bestuur, waarbij de vertrouwenspersoon eventueel jouw steun kan bieden. Merk op dat de vertrouwenspersoon niet optreedt als bemiddelaar. Bovendien kan hij of zij je in contact brengen met anderen of instanties die je verder kunnen helpen met jouw specifieke vraagstuk. In ernstigere gevallen kan de vertrouwenspersoon je bijstaan bij stappen zoals aangifte doen en het initiëren van het protocol bij ongewenst gedrag.

In het kort: De vertrouwenspersoon is er voor jou wanneer je een uitdaging hebt die je liever niet met de leiding of het bestuur bespreekt. Deze hulpbron is beschikbaar voor (staf)leden én ouders.

Natuurlijk hopen we dat iedereen openhartig met elkaar kan spreken en dat de vertrouwenspersoon niet (vaak) nodig zal zijn. Het eerste aanspreekpunt bij problemen is altijd de voorzitter of de groepsbegeleider.

Mocht je behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek, neem dan gerust contact op met de vertrouwenspersoon via Vertrouwenspersoon.sco@gmail.com. Jouw welzijn staat bij ons voorop!